INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Witold Rumbowicz     

Witold Rumbowicz  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1991-1992 w XXXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 
Rumbowicz Witold, pseud. Feliks (1882–1945), konstruktor lotniczy, dyrektor i organizator wytwórni lotniczych. Ur. 5 VI w Wilnie, był synem Bronisława (ur. 1852), lekarza, i nie znanej z imienia jego żony z domu Wojciechowiczówny.
 
R. studiował mechanikę na politechnice we Lwowie i uzyskał w r. 1915 dyplom inżyniera. W zimie 1910/11 r. we Lwowie pomagał inż. Edmundowi Libańskiemu przy budowie «Jaskółki», jednego z pierwszych polskich samolotów wypróbowanego następnie w Wiedniu. W l. 1911–14 był członkiem redakcji i współautorem artykułów w warszawskim miesięczniku „Lotnik i Automobilista”. W r. 1912 wraz z Tomaszem Flegierem zaprojektował dwupłatowy szybowiec-lotnię, który zbudowali uczniowie gimnazjum Pawła Chrzanowskiego w Warszawie i wykonywali na nim loty w Klarysewie. Ogłosił książkę Samochód i płatowiec (W. 1912). Wraz z inż. Stępowskim przejął od Zygmunta Deklera poradnię z punktem sprzedaży materiałów modelarstwa lotniczego zwaną biurem Aero-Office. W biurze tym R. wraz z Flegierem zbudował w r. 1913 samolot sportowy, który nie wzniósł się jednak w powietrze. W r. 1915 wyjechał do Rosji; tam w l. 1915–18 był kierownikiem produkcji w wytwórni samolotów «Anatra» w Odessie, założonej przez włoskiego bankiera Artura A. Anatrę. W jesieni 1917 wciągnięto R-a na listę personelu Polskiego Oddziału Awiacyjnego tworzonego w Odessie, lecz po zajęciu Odessy przez wojska państw centralnych władze austriackie oddział ten w kwietniu 1918 rozwiązały. W końcu grudnia t. r. przybył z Kubania do Odessy I Awiacyjny Oddział Wojsk Polskich. R. wstąpił do niego w styczniu 1919; zajmował się tu sprawami technicznymi. W marcu t. r. dzięki staraniom R-a oddział uzyskał pierwsze trzy samoloty. Powrót oddziału do Polski odbył się w kwietniu t. r. Trudności związane z przeprawą przez limany zostały pokonane dzięki pomysłowości R-a. Po przybyciu do Polski R. został przydzielony do Sekcji Żeglugi Napowietrznej Min. Spraw Wojskowych. Na przełomie r. 1919 i 1920 z ramienia tej sekcji brał udział w tworzeniu przemysłu lotniczego. W r. 1920 był organizatorem produkcji w pierwszej wytwórni lotniczej w Zakładach Mechanicznych Plage i Laśkiewicz w Lublinie i ich dyrektorem technicznym. Był współzałożycielem w r. 1923 Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej i jej dyrektorem naczelnym do r. 1927. W t. r. został dyrektorem Wytwórni Maszyn Precyzyjnych «Avia» w Warszawie, produkującej silniki lotnicze, a następnie kierował Centralnymi Warsztatami Lotniczymi w Warszawie. Z jego inicjatywy utworzono na lotnisku mokotowskim w Warszawie pierwszą państwową wytwórnię lotniczą, przekształcając 21 XII 1927 Centralne Warsztaty Lotnicze w Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL). Stały się one główną i przodującą technicznie wytwórnią polskich samolotów wojskowych – pierwszą, która podjęła w Polsce produkcję samolotów metalowych. R. był dyrektorem naczelnym PZL w l. 1928–35. Z jego inicjatywy powstało biuro konstrukcyjne, którego pracownikami zostali m. in. inżynierowie: Zygmunt Puławski, Władysław Zalewski, Jerzy Dąbrowski, Stanisław Prauss, Franciszek Misztal. Sprawami nowych prototypów zajmował się bezpośrednio R. M. in. był inicjatorem budowy samolotu myśliwskiego PZL P-24: opatentował kadłub samolotu ze stanowiskiem strzeleckim (1931) oraz wskaźnik niebezpiecznych przyspieszeń (1934). Także z inicjatywy R-a opracowano projekt nowoczesnej Wytwórni Płatowców Nr 1 PZL, którą wybudowano w Warszawie na Okęciu-Paluchu i tam na przełomie l. 1934 i 1935 przeniosła się wytwórnia z Mokotowa. W l. 1935–9 R. zajmował stanowisko wiceprezesa rady nadzorczej PZL. Był też współorganizatorem Stowarzyszenia Eksportowego Przemysłu Wojennego (SEPEWE) i od r. 1937 jego prezesem. W r. 1936 w Turcji przygotował uruchomienie w Kayseri produkcji licencyjnej samolotów PZL P-24, którą uruchomił inż. Wilhelm Gibałka. W l. 1936–9 był R. współwłaścicielem wspomnianej Wytwórni Maszyn Precyzyjnych «Avia» w Warszawie przy ul. Siedleckiej 63. Działał we władzach Związku Polskich Inżynierów Lotniczych. W Polskim Komitecie Normalizacyjnym w XV Komisji Lotniczej prowadził podkomisję silników lotniczych. Był współzałożycielem (1927) Zrzeszenia Polskich Przemysłowców Lotniczych i następnie prezesem jego zarządu, członkiem Sekcji Lotniczej w Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie. Był członkiem Aeroklubu RP oraz członkiem komitetu organizacyjnego i komisji sportowej międzynarodowych zawodów samolotów turystycznych Challenge 1934.
 
We wrześniu 1939 wraz z pracownikami przemysłu lotniczego R. ewakuował się do Rumunii, a następnie do Francji. Działał w tajnej Polskiej Organizacji Walki o Niepodległość (krypt. Monika), był też członkiem Ekspozytury wywiadu polskiego we Francji, podległej oddziałowi II Sztabu Naczelnego Wodza w Londynie, znanej pod późniejszą, uogólnioną nazwą «sieci F-2». Jako «Feliks» pracował w niej na odcinku rozpoznania lotniczego (podsieć «Philippe», sektor «Aviation»). Dn. 26 XII 1942 został w Nicei aresztowany wraz z ok. 30 osobami związanymi z polskim wywiadem przez włoską tajną policję polityczną (OVRA). Przejęty w toku śledztwa przez niemieckie służby kontrwywiadowcze, został zesłany do obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie, gdzie zmarł 18 IV 1945. Na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie znajduje się jego symboliczny nagrobek (kwatera S-II). Był odznaczony: Krzyżem Oficerskim Orderu Polonia Restituta, Krzyżem Kawalerskim francuskiej Legii Honorowej.
 
R. był ożeniony od r. 1922 z Litą Radwańską.
 
 
 
Słown. pionierów techn. (A. Glass); Who’s who in Central and East Europe, 1935/6, Zurich 1937; Urzędowy spis lekarzy…, W. 1924/5 (dotyczy ojca R-a, Bronisława); – Challenge de Tourisme International 1934, „Volamecum” (W.) 1934 s. 9, 10; Cynk J. B., Polish Aircraft 1893–1939, London 1971; X-lecie LOPP 1923–1933, „Lot Pol.” 1933 s. 122; Glass A., Polskie konstrukcje lotnicze 1893–1939, W. 1977; Januszewski S., Rodowód polskich skrzydeł, W. 1981; Jungowski E., O pionierach polskiej myśli lotniczej, W. 1967; Konieczny J. R., Zaranie lotnictwa polskiego, W. 1961; Księga SIMP. Pół wieku działalności mechaników polskich w przemyśle, W. 1963 s. 82–3; Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa, W. 1933 s. 24, 265 (fot.); Zamojski J. F., Profesjonaliści i amatorzy. Szkic o dziejach polskiej służby wywiadowczej we Francji w l. 1940–45 „F-2”, „Dzieje Najnowsze” R. 12: 1980 nr 4 s. 109; Z historii polskiego lotnictwa wojskowego 1918–1939, W. 1978; Rocznik polskiego przemysłu i handlu, W. 1938 poz. nr 1856; – Informacje Jerzego Kubiatowskiego z W.
 
                                                                                                                                                                                                                                          Andrzej Glass
 
 
 
 

Powiązane zdjęcia

   
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.